Iránytű Intézet blog

Intézetünk azzal a céllal alakult, hogy a politikai és gazdasági elemzés, kutatás egy eddig kevéssé ismert aspektusából, a nemzeti konzervatív szempontból szemlélje, elemezze és kutassa a politikai és gazdasági történéseket. Tevékenységün- ket szigorúan szakmai alapokon és legjobb tudásunk szerint kívánjuk folytatni. Célunknak tekintjük, hogy az általunk készített kutatások, elemzések, nyilatkozatok, szakmaiságunk legjavát nyújtva, hozzájárul- janak eddig tabunak tartott témák megvitatásához, valamint értelmes és eredményes viták lefolytatásához. Teret szeretnénk nyitni azon feltörekvő politológusok, közgazdászok számára, akik elhivatottságot éreznek választott szakmájuk iránt.

Iránytű a Facebook-on

Címkék

2014. október 12. (1) adó (1) állam és egyház (1) amerikai nagykövet (1) André Goodfriend (1) ángyán józsef (2) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Balog Zoltán (1) baloldali összefogás (2) bevándorlás (1) bevándorlók (1) Bodnár Zoltán (1) Bokros Lajos (1) Budapest (1) Colleen Bell (1) coming out (1) Csárdi Antal (1) Dániel Péter (1) demográfia (1) demokrácia (2) dk (2) egészségügy (1) Egyesült Államok (1) egyesült királyság (1) egyházak (1) Együtt-PM (1) elnökválasztás (1) előrehozott választás (2) elszámoltatás (1) Európa (2) európai unió (8) Fellegi Tamás (1) fidesz (4) Fidesz (2) föderáció (1) fodor gábor (1) főpolgármester (1) gyurcsány (1) Hoffmann Rózsa (1) Horthy Miklós (1) Horváth Csaba (1) ifjúság (1) ifjúsági tagozat (1) ifjúságpolitika (1) illegális migránsok (1) IMF (1) Iránytű Intézet (1) iskolák (1) jobbik (6) Jobbik (3) jog (1) jog és erkölcs (1) kampány (1) karantén (1) kirekesztés (1) kisgazdaság (2) koalíció (1) kohézió (3) konszolidáció (1) konzervatívizmus (1) kormány (2) kormányátalakítás (1) kormányfőjelölti vita (1) kormányképesség (2) korszakváltók (1) közbiztonság (1) közvélemény-kutatás (5) kuncze gábor (1) Kunhalmi Ágnes (2) Lázár János (2) liberális demokrácia (1) liberalizmus (2) libertarianizmus (1) lmp (7) magyarság (1) másodpreferenciák (1) Matolcsy (1) média (1) megszorítás (1) mesterházy (1) mezőgazdaság (5) migráció (3) miniszterelnök-jelölti vita (1) mszp (4) MSZP (2) multikulturalizmus (1) munkahely (1) nacionalizmus (1) nagygazdaság (2) nemzeti konzultáció (1) népességfogyás (1) népszavazás (1) nigel farage (1) oktatás (1) önkormányzati választások (1) orbán viktor (2) paktum (1) Párbeszéd Magyarországért Platform (1) pártpreferencia (2) pártszakadás (1) politika (2) radikalizmus (1) regionális (2) regisztráció (1) rendszerváltás (1) Rogán Antal (1) schmitt pál (2) Simor (1) szociális ellátás (1) tárcatükör (1) társadalmi felzárkóztatás (1) társadalmi integráció (1) televíziós vita (1) termőföld (2) területfejlesztés (2) tolerancia (1) történelem (1) Túlzottdeficit-eljárás (1) ukip (1) unortodox (1) usa (1) választás (3) választási részvétel (2) válság (1) válságkormányzás (1) Válságmenedzselés (1) vita (1) Vona Gábor (1) Címkefelhő

2013.04.11. 14:54 Iránytű Intézet

A válságmenedzselés margójára

kez.jpgA második Orbán-kormány az ország megújítására, vagyis mindenekelőtt gazdasági konszolidációra, mélyreható közjogi reformokra, a közrend és közbiztonság helyreállítására, végső soron egy „új társadalmi szerződés” („nemzeti együttműködés rendszere”) megkötésére vállalkozott, mikor megkezdte működését. Az új kormányzatnak magas – és a reálgazdasági, politikai lehetőségekhez mérten eleve irracionális – társadalmi várakozások közepette kellett hozzálátnia választási ígéreteinek teljesítéséhez. E bejegyzés keretében a gazdasági dimenziót górcső alá véve szeretnék néhány gondolatot megosztani az olvasóval.

Induljunk a kályhától! A kisebbségi szocialista kormány (Bajnai-kormány) egy viszonylag merev, dogmatikus („ortodox”), technokrata szemlélettel igyekezett eredményeket elérni a válságmenedzselés terén, ami – a makrogazdasági számokat áttekintve – részben sikerült is, hiszen egy kb. 1200 milliárd forintos megszorító csomaggal 3,8% alá szorították az államháztartási hiányt, vagyis a gazdaság elindult a konvergencia-pályán, emellett a külkereskedelmi mérleg és a fizetési mérleg egyenlege is pozitívra fordult. A gazdasági sikereknek az árát azonban a társadalomnak kellett megfizetnie: a válság és a tartós restriktív gazdaságpolitika nyomán a GDP csökkent, a munkanélküliség egyre nőtt, a lakossági megtakarítások összege nagymértékben csökkent, a háztartások és az önkormányzatok eladósodottságának mértéke tovább növekedett (különösen a devizában való eladósodottság vált kritikus tényezővé a növekvő árfolyamkockázattal).

A 2010-es kormányváltás után csakhamar világossá vált, hogy az Európai Unió nem hajlandó átmeneti engedményeket adni Magyarországnak a hiánycélok vonatkozásában, vagyis Orbán Viktor kormánynak – kétharmados parlamenti többsége ellenére – egy viszonylag szűk gazdaságpolitikai mozgástérrel kell számolnia. Ebből következően a két Széll Kálmán Terv (melynek a 2.0-ás verziójába a konvergencia-tervet is integrálták) nyomán a deficitcélok tartása, valamint az államadósság-csökkentés váltak a gazdasági kormányzat prioritásává. Matolcsy György a választások előtt egy rendkívül ambiciózus növekedési tervvel állt elő, ám ennek kivitelezhetősége a merev konvergencia-pálya, a nemzetgazdaság rendkívül rossz állapota és az euró-zóna válsága miatt hamar megkérdőjeleződött. Az adósságteher csökkentését, a gazdasági stabilizációt és a növekedés feltételeinek megteremtését célul kitűző Széll Kálmán Terv prognózisait, cselekvési ütemét csakhamar át kellett írni a forint gyengülése, a vártnál jóval alacsonyabb gazdasági növekedés és a tartósan rossz külső gazdasági környezet következtében. A maastricht-i kritériumoknak, a stabilitási és növekedési paktumban foglalt kötelezettségeknek megfelelően, a túlzottdeficit-eljárás (hazánk ellen az EU-csatlakozás éve, 2004 óta folyik) alóli mentesülés érdekében a magyar kormány – az átfogó strukturális reformokhoz szükséges forrástöbbletet nélkülözve – igyekezett ad-hoc intézkedésekkel leszorítani a hiányt. Noha e törekvést az egymást követő költségvetési években siker koronázta, a választott eszközök esetlegességét, illetve egyszeri alkalmazhatóságát felróva Brüsszel nem látott kellő garanciát a konvergencia-pálya hosszú távú tarthatóságára, így a túlzottdeficit-eljárás tovább folytatódott (az Európai Bizottság emellett mind a 2013-as, mind a 2014-es esztendőre 3% feletti államháztartási hiányt prognosztizál). Az Orbán-kormány kettős mércét emlegetett (főként miután 2012-ben a brüsszeli kívánalmaknak megfelelően hat alkalommal is módosította a büdzsét a kormánypárti többség), s való igaz, az EU több válságba került dél-európai ország esetében is jelentős engedményeket – ha úgy tetszik, méltányosságot – gyakorolt. Azt sem érdemes szem elől tévesztenünk, hogy a Közösség 27 tagállamából jelenleg 20 ellen folyik hasonló eljárás, ami már önmagában kérdéseket vet fel ezen eszköz célszerűségével szemben. Különösen elhúzódó recesszió idején válik megkérdőjelezhetővé az eljárás, hiszen a növekedés beindítása érdekében a nemzetállami kormányok ilyenkor – engedve a takarékossági célokból – hajlamosak munkahelyvédelmi, illetve beruházás-élénkítő programokat indítani, melyek természetesen többletköltséggel járnak. A 2008-ban kirobbanó pénzügyi világválság nyomán megkérdőjelezett neoliberális kánon, illetve az uniós vezetők által meghirdetett paradigmaváltás meghiúsult ígérete, továbbá az EU-IMF-EKB trojka merev, kiadáscsökkentést és bevételnövelést (ezt elsősorban a lakossági adóterhek növelésével, valamint a nagy ellátórendszereken spórolva, a szociális kiadások megnyirbálásával) megcélzó intézkedési javaslatai gazdasági-társadalmi paralízis-közeli állapotba juttatták a „megsegített” államokat. Ezen körülmény alapvető fontosságú, amikor a hazai „unortodox”, illetve a közvetlen lakossági megszorítások helyett szektorális különadókra építő intézkedések iránti, a gazdasági kormányzat részéről megnyilvánuló „furcsa vonzalmat”, vagy az IMF-hitelkonstrukció körüli vitákat, végső soron a megállapodás elmaradását vizsgáljuk. Az euró-övezet válságzónájához tartozó államokban körültekintve elmondhatjuk azt is, hogy nincsenek sikerreceptek, sem olyan pozitív, vagy negatív példák a válságmenedzselés terén, melyekből stratégiát lehetne építeni, vagy melyek – bizonyos adaptációs megkötések mellett – példaként szolgálhatnának más nemzetgazdaságok számára.

Magyarországon elsősorban a legtöbb ember számára munkalehetőséget biztosító kkv-szektort sújtó likviditási problémák, a tőkehiány és hitelszűke tett szükségessé egy mihamarabbi vállalkozásbarát adóreformot, továbbá alacsony kamatozású források bevonását a gazdaságba (a Matolcsy MNB-elnök által múlt csütörtökön meghirdetett hárompilléres program a pénzügyi rendszer stabilitásának előmozdítása mellett ez utóbbira koncentrál). E törekvést a kormány munkahelyvédelmi akciótervvel, az egyes nagyvállalatokkal kötött stratégiai megállapodásokkal igyekszik megtámogatni. Utóbbi lépéssorozat a megvalósuló termelőkapacitás- és foglalkoztatás-bővítésen keresztül, a nagyvállalkozókkal kötött szerződések mentén juttatná beszállítói pozícióba, illetve újabb megrendelésekhez a kisebb hazai vállalkozásokat. Szintén fontos felismerés, hogy a gazdasági növekedés beindításához az adóreform és egyéb, versenyképességet javító intézkedések mellett kulcsfontosságú eszköz lehet a fejlesztéspolitikai prioritások újradefiniálása, a fejlesztéspolitika intézményrendszerének reformja, valamint kedvezményes fejlesztési hitelek nyújtása, amely lépések nagyban hozzájárulhatnak a pályázati források hatékonyabb lehívásához és felhasználásához, a kifizetések időbeli teljesíthetőségének előmozdításához. Fontos adalék, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium ígérete értelmében a 2014-2020-as hétéves uniós költségvetési ciklusában Magyarország az uniós források 60%-át közvetlenül gazdaságélénkítésre fordítja majd. Továbbra is nehéz vállalkozásnak tűnik viszont az államadósság csökkentése, illetve szerkezetének (forint-/devizaadósság) javítása, mely területen a második Orbán-kormány csak szerény eredményeket képes felmutatni: 2010-ben a GDP-arányos 82%-hoz képest jelenleg – az NGM számításai alapján – 79,59% (34,57%-os devizaaránnyal) ez az arány. „Kőbe van vésve” viszont, hogy 2014-ben nem lesz választási költségvetés, vagyis a korábbi ciklusok osztogató politikájának szirénhangjai sem veszélyeztetik a fiskális fegyelmet. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a kormány az utóbbi időszakban számos olyan intézkedési tervet (rezsicsökkentés, félszocpol, ágazati bérrendezés és életpályamodell előkészítése, szja-csökkentés lebegtetése, stb.) is bejelentett, amelyek a gazdasági növekedést javarészt csak „közvetve”, áttételesen (a szociális dimenzión és a társadalmi kohézió előmozdításának szűrőjén keresztül) képesek szolgálni, ugyanakkor a kormánypártok népszerűségét – miként a legfrissebb közvélemény-kutatási adatok is mutatják – „közvetlen” módon növelik.

A 2013-2014-es esztendő egyik fő gazdaságpolitikai kérdésévé tehát ennek megfelelően az válik, hogy a gazdasági racionalitás képes lesz-e felülírni a rövidtávú politikai érdekeket. A választ a gazdaságpolitikai célrendszer mellett a politikai dimenzió is nagyban befolyásolhatja, úgymint az ellenzék ereje, szervezeti – nem intézményi vagy ideológiai, de a választási eljárás szempontjából értelmezendő (közös lista- és egyéni jelöltállítás) – homogenitása vagy fragmentáltsága, az releváns ellenzéki pártok, szervezetek személyi és szövetségi politikája, valamint a választók számára vállalhatónak, reálisnak tűnő politikai alternatíva megteremtésének sikere vagy kudarca.

KJ

1 komment · 1 trackback

Címkék: unortodox IMF Matolcsy Simor Válságmenedzselés Túlzottdeficit-eljárás


A bejegyzés trackback címe:

https://iranytuintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr665216989

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.11. 18:52:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Geo_ 2013.04.12. 08:35:52

A leírásból hiányzik az egykulcsos adózás agyament bevezetése - azóta fut Orbán és Matolcsy lyuktól lyukig.

Az önkormányzati adósság leírása sem konzervatív szemléletet tükröz.

Ha jól fordítom az utolsó bekezdést: racionális vagy választási lesz-e a gazdpol.
süti beállítások módosítása