Iránytű Intézet blog

Intézetünk azzal a céllal alakult, hogy a politikai és gazdasági elemzés, kutatás egy eddig kevéssé ismert aspektusából, a nemzeti konzervatív szempontból szemlélje, elemezze és kutassa a politikai és gazdasági történéseket. Tevékenységün- ket szigorúan szakmai alapokon és legjobb tudásunk szerint kívánjuk folytatni. Célunknak tekintjük, hogy az általunk készített kutatások, elemzések, nyilatkozatok, szakmaiságunk legjavát nyújtva, hozzájárul- janak eddig tabunak tartott témák megvitatásához, valamint értelmes és eredményes viták lefolytatásához. Teret szeretnénk nyitni azon feltörekvő politológusok, közgazdászok számára, akik elhivatottságot éreznek választott szakmájuk iránt.

Iránytű a Facebook-on

Címkék

2014. október 12. (1) adó (1) állam és egyház (1) amerikai nagykövet (1) André Goodfriend (1) ángyán józsef (2) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Balog Zoltán (1) baloldali összefogás (2) bevándorlás (1) bevándorlók (1) Bodnár Zoltán (1) Bokros Lajos (1) Budapest (1) Colleen Bell (1) coming out (1) Csárdi Antal (1) Dániel Péter (1) demográfia (1) demokrácia (2) dk (2) egészségügy (1) Egyesült Államok (1) egyesült királyság (1) egyházak (1) Együtt-PM (1) elnökválasztás (1) előrehozott választás (2) elszámoltatás (1) Európa (2) európai unió (8) Fellegi Tamás (1) Fidesz (2) fidesz (4) föderáció (1) fodor gábor (1) főpolgármester (1) gyurcsány (1) Hoffmann Rózsa (1) Horthy Miklós (1) Horváth Csaba (1) ifjúság (1) ifjúsági tagozat (1) ifjúságpolitika (1) illegális migránsok (1) IMF (1) Iránytű Intézet (1) iskolák (1) Jobbik (3) jobbik (6) jog (1) jog és erkölcs (1) kampány (1) karantén (1) kirekesztés (1) kisgazdaság (2) koalíció (1) kohézió (3) konszolidáció (1) konzervatívizmus (1) kormány (2) kormányátalakítás (1) kormányfőjelölti vita (1) kormányképesség (2) korszakváltók (1) közbiztonság (1) közvélemény-kutatás (5) kuncze gábor (1) Kunhalmi Ágnes (2) Lázár János (2) liberális demokrácia (1) liberalizmus (2) libertarianizmus (1) lmp (7) magyarság (1) másodpreferenciák (1) Matolcsy (1) média (1) megszorítás (1) mesterházy (1) mezőgazdaság (5) migráció (3) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (2) mszp (4) multikulturalizmus (1) munkahely (1) nacionalizmus (1) nagygazdaság (2) nemzeti konzultáció (1) népességfogyás (1) népszavazás (1) nigel farage (1) oktatás (1) önkormányzati választások (1) orbán viktor (2) paktum (1) Párbeszéd Magyarországért Platform (1) pártpreferencia (2) pártszakadás (1) politika (2) radikalizmus (1) regionális (2) regisztráció (1) rendszerváltás (1) Rogán Antal (1) schmitt pál (2) Simor (1) szociális ellátás (1) tárcatükör (1) társadalmi felzárkóztatás (1) társadalmi integráció (1) televíziós vita (1) termőföld (2) területfejlesztés (2) tolerancia (1) történelem (1) Túlzottdeficit-eljárás (1) ukip (1) unortodox (1) usa (1) választás (3) választási részvétel (2) válság (1) válságkormányzás (1) Válságmenedzselés (1) vita (1) Vona Gábor (1) Címkefelhő

2013.01.25. 12:54 Iránytű Intézet

Európa, quo vadis? – Búvópatak és mélyvíz

paragrafus.jpegA jog és az erkölcs, az állam és az egyház, valamint az állami szuverenitás és a polgári szabadságjogok viszonyának dilemmája már régóta foglalkoztatja a jogászokat, társadalomtudósokat, a közéleti kérdések és az etika iránt érdeklődő polgárokat. E problémák – természetükből adódóan – már számos vitát generáltak, mely köszönhető egyrészt a különféle ideológiai meggyőződések és morális felfogások közti feszültségeknek, másrészt a társadalom, mint entitás folyamatos változásainak (értékek pluralizmusa, új demokrácia-felfogások és végső soron a kulturális-morális örökség megbontása, átértelmezése). A nyugati társadalmakban – bár a társadalomfejlődés és a politikatörténet már bizonyos értelemben túljutott e dilemmán, rendre előtérbe kerül a lelkiismereti szabadság, illetve a szekularizáció által felvetett kérdések taglalása, s mindez aktuálpolitikai felhangokkal.

Csakhamar világossá vált, hogy az Európai Unió mottójaként is szolgáló „egység a sokféleségben” politikai jelszava elsősorban nem a tradicionális európai kulturális értékek, valamint a nemzeti kultúrák megőrzését, ápolását hirdeti, sokkal inkább az átértelmezett és a kulturális-politikai kánon részévé tett ún. „nyitottságot” és „toleranciát” hivatott szolgálni, melyek eredeti jelentéstartalmuktól megfosztva „kétélű karddá” váltak Európa új ideológusainak kezében. Megjegyzem, a tolerancia nem értéksemlegességet jelent, hanem azon tulajdonságot, hogy képesek vagyunk a megszokottól, számunkra követendőtől eltérő tulajdonságokkal rendelkező egyéneket, csoportokat elfogadni, még akkor is, ha szinte semmiben nem értünk egyet velük. Természetesen, mint minden más, ez az elv sem lehet abszolút, megvannak a maga korlátai, ami nemcsak a hétköznapi interakciókban, de a társadalom intézményes struktúráiban is megnyilvánul. Európa egyelőre vonakodik elismerni, hogy a morális elvek által alátámasztott törvényhozás és törvénykezés erkölcsi szempontból való „kiüresítése”, relativizálása komoly veszélyt jelent a tradicionális társadalmi struktúrák és kohéziós erők, végső soron a kultúra integrációs erejére. Ha a jog egyetlen támasza az állami erőszak monopóliuma marad, a kultúrába ágyazott erkölcsi törvények igazoló erejétől megfosztva, akkor szembesülnünk kell azzal, hogy a kulturális és felekezeti szempontból egyre inkább plurálissá váló államokban a törvény betűje komoly legitimációs problémákkal találja magát szemben. E logika mentén haladva pedig az is könnyen belátható, hogy a lelkiismereti szabadság klasszikus értelméhez képest kiterjesztett (abszolút) felfogása könnyen a társadalmi integritás és jogi-politikai stabilitás elsődleges ellenségévé válhat.

E ponton előtérbe kerülnek a különböző államfelfogások közötti konfliktusok is, vagyis legfőképp az a nyitott kérdés, meddig terjed az állam felelőssége és milyen funkciókat kell ellátnia annak megfelelően, hogy egyszerre teremtsen polgárai számára jólétet, érvényesítse a közjót, ugyanakkor a lehető legkisebb mértékben korlátozza a kisközösségek és az egyén szuverenitását. Ezen a ponton ütközik az államfelfogás platonikus ideálja a Mill-féle felfogással. A közjó követésének igénye rögös útra visz, hiszen annak bizonyos elvek mentén történő „kikövezése” nem lehet értéksemleges. John Stuart Mill szerint a jó és rossz közötti különbségtétel állami aktusa lerombolja a lelkiismereti szabadságot és kikövezi az utat a zsarnoksághoz. A kérdés csak az, meddig terjed az egyéni szabadság, és hol kezdődik a közösség érdeke, az individualista, vagy a holista megközelítést valljuk-e, illetve az egyén lelkiismereti szabadsága előnyt élvezhet-e az általánosan elfogadott morális elvekkel szemben, melyek kikényszerítése a közjó egyik alapköve. Persze a kérdés ennél jóval komplikáltabb, hiszen a közjó fogalmáról, jelentéstartalmáról is megoszlanak a vélemények.

Európa új ideológusainak azt is be kellene látniuk, hogy nem lehet eltérő társadalomfilozófiai és jogi elveket összevetni különböző történelmi fejlődési pályán mozgó országok kontextusában, hiszen miképpen eltérőek a tradíciók és erkölcsök, valamint a politikai kultúra és a társadalmi viszonyok, azonképp az ilyen jellegű összehasonlítások értelmüket veszítik. A másik veszélyforrás, hogy az általuk képviselt tézis a morális elveket módfelett képlékenynek tekinti, hiszen érvényességüket kizárólag általános elfogadottságukhoz köti, holott a többség döntése nem mindig a helyes döntés.

Demokratikus kormányzati formákban elvárható, hogy a jog és az erkölcs minél inkább lefedjék egymást, ha úgy tetszik „a pozitív jog és pozitív erkölcs” valamint „a helyes jog és helyes erkölcs” közötti választóvonal „bársonyos” legyen, ha idealista akarok lenni, akkor tűnjön el. A kontinentális bíráskodás és az angol precedens-rendszer közötti különbségek jogfilozófiai szempontból talán e területen a legszembetűnőbbek. A büntetőjogi szabályozás alá vont területek spektrumát pedig nem lehet kizárólag politikai elvárások, vagy az általános meggyőződés függvényévé tenni, a helytelen akkor is helytelen marad, ha a többség egyetért vele. Ez a demokrácia egyik nagy dilemmája. Arról, hogy milyen a helyes erkölcsfelfogás, és mennyire szabad egy „szabad társadalom”, mennyiben érvényesülnek a jogállamiság, a demokrácia alapvető szabályai naphosszat lehetne vitatkozni, de az evilági társadalmakra mindenképp érvényes tétel, hogy „a törvényeket kell szolgálnunk, hogy szabadok maradhassunk” – kiegészítésként hozzáfűzném, hogy mindezt értéktartalmú kötöttségeknek megfelelően.

A legkisebb engedmény, melyet az etika szabályainak ellenében teszünk, kihatással van az egész szisztémára, mivel annak asszisztálásával és egyetértésével született. Ezek az esetek nem közvetlen és azonnali módon, de áttételesen és hosszabb távon veszélyesek a társadalomra nézve, mivel annak erkölcse ellen valók. Épp ezért a nemcsak intézményesen, de egyszersmind kulturális értelemben is szekularizált állam eszméje, s az egykori keresztény Európa romjain virágzó multikulturalizmus nem több, mint utópia, ha ennek ára a többségi társadalom – értékek szempontjából történő – önfeladása. Ennek a téveszmének – ha dominánssá válik – tragikus következményei lesznek az európai civilizációra nézve.

Kovács János

Szólj hozzá!

Címkék: jog európai unió Európa állam és egyház jog és erkölcs


A bejegyzés trackback címe:

https://iranytuintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr675043011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása