Iránytű Intézet blog

Intézetünk azzal a céllal alakult, hogy a politikai és gazdasági elemzés, kutatás egy eddig kevéssé ismert aspektusából, a nemzeti konzervatív szempontból szemlélje, elemezze és kutassa a politikai és gazdasági történéseket. Tevékenységün- ket szigorúan szakmai alapokon és legjobb tudásunk szerint kívánjuk folytatni. Célunknak tekintjük, hogy az általunk készített kutatások, elemzések, nyilatkozatok, szakmaiságunk legjavát nyújtva, hozzájárul- janak eddig tabunak tartott témák megvitatásához, valamint értelmes és eredményes viták lefolytatásához. Teret szeretnénk nyitni azon feltörekvő politológusok, közgazdászok számára, akik elhivatottságot éreznek választott szakmájuk iránt.

Iránytű a Facebook-on

Címkék

2014. október 12. (1) adó (1) állam és egyház (1) amerikai nagykövet (1) André Goodfriend (1) ángyán józsef (2) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Balog Zoltán (1) baloldali összefogás (2) bevándorlás (1) bevándorlók (1) Bodnár Zoltán (1) Bokros Lajos (1) Budapest (1) Colleen Bell (1) coming out (1) Csárdi Antal (1) Dániel Péter (1) demográfia (1) demokrácia (2) dk (2) egészségügy (1) Egyesült Államok (1) egyesült királyság (1) egyházak (1) Együtt-PM (1) elnökválasztás (1) előrehozott választás (2) elszámoltatás (1) Európa (2) európai unió (8) Fellegi Tamás (1) fidesz (4) Fidesz (2) föderáció (1) fodor gábor (1) főpolgármester (1) gyurcsány (1) Hoffmann Rózsa (1) Horthy Miklós (1) Horváth Csaba (1) ifjúság (1) ifjúsági tagozat (1) ifjúságpolitika (1) illegális migránsok (1) IMF (1) Iránytű Intézet (1) iskolák (1) Jobbik (3) jobbik (6) jog (1) jog és erkölcs (1) kampány (1) karantén (1) kirekesztés (1) kisgazdaság (2) koalíció (1) kohézió (3) konszolidáció (1) konzervatívizmus (1) kormány (2) kormányátalakítás (1) kormányfőjelölti vita (1) kormányképesség (2) korszakváltók (1) közbiztonság (1) közvélemény-kutatás (5) kuncze gábor (1) Kunhalmi Ágnes (2) Lázár János (2) liberális demokrácia (1) liberalizmus (2) libertarianizmus (1) lmp (7) magyarság (1) másodpreferenciák (1) Matolcsy (1) média (1) megszorítás (1) mesterházy (1) mezőgazdaság (5) migráció (3) miniszterelnök-jelölti vita (1) mszp (4) MSZP (2) multikulturalizmus (1) munkahely (1) nacionalizmus (1) nagygazdaság (2) nemzeti konzultáció (1) népességfogyás (1) népszavazás (1) nigel farage (1) oktatás (1) önkormányzati választások (1) orbán viktor (2) paktum (1) Párbeszéd Magyarországért Platform (1) pártpreferencia (2) pártszakadás (1) politika (2) radikalizmus (1) regionális (2) regisztráció (1) rendszerváltás (1) Rogán Antal (1) schmitt pál (2) Simor (1) szociális ellátás (1) tárcatükör (1) társadalmi felzárkóztatás (1) társadalmi integráció (1) televíziós vita (1) termőföld (2) területfejlesztés (2) tolerancia (1) történelem (1) Túlzottdeficit-eljárás (1) ukip (1) unortodox (1) usa (1) választás (3) választási részvétel (2) válság (1) válságkormányzás (1) Válságmenedzselés (1) vita (1) Vona Gábor (1) Címkefelhő

2013.02.07. 12:58 Iránytű Intézet

Van-e "Jobbik" kormányképes alternatíva?

2013-02-07_125603.jpgHa az országban uralkodó, a közbeszédet nagyban tematizáló, a közvélekedést befolyásoló torz médiaviszonyoktól, az ún. politikai korrektség által a politika tényleges aktoraira, valamint a közszereplőkre (adott esetben már az egyszerű állampolgárra is) oktrojált tabuktól és ezek következményeitől eltekintünk, kétségkívül arra a következtetésre jutunk, hogy a Jobbik legnagyobb hiányosságát az a körülmény adja, hogy a pártot a választópolgárok meghatározó része nem tartja kormányképesnek. Mi az oka ennek, illetve mi következik ebből?

Egyik legfőbb ok a hosszú távú politikai racionalitás emocionális elemekkel történő felülírása, másként a szimbolikus politizálás túldimenzionálása a politikai pragmatizmus kárára. Ennek a jelenségnek több oka van. Egyrészt a mozgalmi, rétegpárti gyökerek, melyek szükségképpen felértékelik a kollektív azonosulást megteremtő elemeket, sajnos gyakran ellenségképpel együtt. Ez a dichotómia önmagában nem ördögtől való, hiszen a „mi-ők” ellentét egyidős a társadalom (különösen zártabb társadalmak), a különböző csoportképző mechanizmusok (mint például a kevéssé harmonikus társadalmi munkamegosztás, stb.), illetve maga a politika kialakulásával. Csepeli György különböző munkáiban „etnocentrikus” gondolkodásmódról ír, egyértelműen negatív (kirekesztő, antidemokratikus) szerepet tulajdonítva a nacionalizmusnak, mint politikai ideológiának, figyelmen kívül hagyva azt, hogy a nacionalizmus – módosult formában – éppúgy részévé vált a modern, demokratikus elveket valló jobboldali pártoknak a kelet-közép-európai térségben, miként a klasszikus liberalizmus elveit – mint demokratikus minimumot – adaptálták a különböző ideológiai platformon álló pártok, pártcsaládok. A nacionalizmus hódítással szemben jött létre és a birodalmi elnyomatás alól felszabaduló Kelet-Közép- és Kelet-Európa nemzetei a történeti folytonossághoz visszanyúlva, identitásukat keresve újra felfedezték maguknak.

Másik ok a „botránypolitizálás”, ami nagymértékben a torz médiaviszonyok velejárója, hiszen e csatornákon (melyek létfontosságúak a politikai kommunikáció szempontjából) a médiaorgánumok szelekciós metódusai következtében csak azon történések bírnak hírértékkel, melyek interpretációja önmagában negatív kontextusban láttatja a radikális pártot. A megjelenési lehetőség ekképpen összefonódik a „nagy durranásokkal”, melyek utóéletük alapján rendszerint heves vitát váltanak ki, tehát a hullám továbbgyűrűzik, az elhallgatási spirál egy pillanatra alábbhagy. Ennek azonban mindig ára van, s ez az ár kezdetben nem tűnik olyan nagynak. Kezdetben. A kommunikációs stratégák tudják: jobb a botrány, mint az elhallgatás. A mediatizált tömegdemokrácia korában ugyanis, amiről nem tudósít a média, az politikai értelemben de facto nem létezik. A botrány különösen jó, ha annak eredője egy olyan kijelentés, vitatott szituáció, illetve állapot, mely egybecseng a választók széles körének személyes tapasztalataival, s találkozik a társadalom nagy részének szubjektív igazságérzetével. A botrányok azonban könnyen visszaüthetnek, főként a nemzetközi szinten is hiszterizált politikai közhangulatban. A kormányképességbe vetett hit csökkenhet, az adott erő koalícióképtelenné válhat, nemzetközi mozgástere szűkülhet, hazai érdekérvényesítő képessége csorbulhat, amint „politikai karanténba” kerül. Az igazság odaát van… az erőseknél, a győzedelmeseknél.

Beszélnünk kell az „egyedül a világ ellen” romantikus képéről is, mely heroikus toposzokban és csilingelő rímekben tárul elénk, gyakran ügyet sem vetve a prózai valóságra. Puszta naivitás azt gondolni, hogy a liberális demokrácia annyira következetesen ragaszkodik saját értékeihez, hogy politikai ellenfeleit, kritikusait önnön idealizált eszményképének megfelelő eszközökkel támadja csak. A liberális demokrácia ugyanis az őt bírálókkal szemben sosem méltóztatott kellően liberálisnak lenni, vagyis saját – jól artikulált – értékeit az abszolút igazság morális piedesztáljára emelte (volt egy másik, a kelet-európai térségben hosszú dominanciának örvendő ideológia is, mely ugyanezt tette). Miként Fukuyama mondotta: ezzel a történelem véget ért. „Eppur si muove” – kontrázhatnánk egy éles riposzttal.

S ott van még az örökzöld mérsékelt-„keményvonalas” vita (azért nem a radikális szót használom, mert amennyiben a radikalizmust nem politikai attitűdként, hanem helyzetfüggő eszközrendszerként alkalmazzuk, úgy a mérsékelt is lehet „radikális), melynek tétje, hogy a Jobbik felnő-e ahhoz a feladathoz, melyet küldetésének tekint, nevezetesen egyedül is pólusképző, kormányváltó erővé tud-e válni. Olyan párttá, mely a politika plénumán nagy „gravitációs erővel” bír, s mely – levetkőzve merev és önmagát korlátok közé szorító – rétegpárti státuszát valódi néppárttá képes válni – s ha lehet, mindenfajta káros politikai kompromisszum nélkül. Be lehet ugyanis bizonyítani, hogy programalapon is integrálható a nemzeti gondolat és érdekérvényesítés, valamint a szakmai következetesség. Programalapon meg lehet nyerni olyan társadalmi csoportokat is, melyeket az előző kormányzatok az „út szélén hagytak”, s mindezt anélkül, hogy e törekvés „sérelmi politizálásként”, vagy „issue-politizálásként” hatna. Mindezt olyan rétegek körében, melyeket – különböző okok folytán – nem lehet elérni a szimbolikus politika eszközével. Ha megnézzük a pártválasztók másodlagos pártpreferenciáit, elmondhatjuk, hogy jelentős növekedési potenciállal rendelkezik a Jobbik a mérsékelt, konzervatív szavazók körében, s ezt a tényezőt hiba volna figyelmen kívül hagyni, hiszen nélkülük a Fidesz még hosszú ideig egyeduralkodó marad a jobboldalon. Ezen választók megszólítása pedig nem opportunizmus, hanem a politikai racionalitás által vezérelt szükségszerűség.

A Jobbik vezetése a fentebb említett akadályokat és kedvezőtlen körülményeket felismerve józan hangú, kellő szakmaisággal alátámasztott programot hirdetett. Az is elmondható, hogy parlamentbe jutása óta a jobboldali radikális ellenzék képviselőinek szakbizottságokban tanúsított szakmai munkája, illetve a képviselő-csoport különböző tagjai által jegyzett törvényjavaslatok és módosító indítványok általában igen jó minőségű jogszabály-előkészítő és kodifikációs tevékenységről tanúskodnak, tehát komoly szakértői hátteret feltételeznek. Ezen erőfeszítések és a megfelelő (alternatív) kommunikációs csatornák, transzmitterek megtalálása segítségével, a széles társadalmi rétegeket aggasztó, hétköznapi problémákra adott racionális válaszok mentén a Jobbik képes lehet megerősíteni az átlag választópolgárt azon hitében, hogy a párt igenis tud kormányképes alternatívát kínálni, elvitatva a mára feltőkésített, infrastruktúrájában megizmosodott rendszerváltó politikai osztály egy-egy szegmense által vezetett pártok monopolhelyzetét a politikai váltógazdaságban. Ezen a ponton szükségszerűen felmerül a „radikalizmus” politikai jelzőjének, jelszavának értelmezési dilemmája. Lehet-e egy párt egyszerre konzervatív és radikális? Lehet-e eredményes a radikális eszközválasztás radikális ideológia nélkül? Ami újszerű és merész (nem konvencionális, emellett esetleg konfrontatív), az már rögtön radikális, illetve milyen ismérvek mentén beszélhetünk radikalizmusról? Már hallhattunk erre a kérdésre meggyőző és kevéssé meggyőző válaszokat is, de miként az ideológiáról a pragmatizmusra váltunk, és az értelmezési keretek ennek megfelelően tágulnak, akképpen újra és újra felmerül e fogalom átértelmezésének igénye, s minduntalan újabb értéktöbblettel, vagy helyesbítő megszorítással kell élnünk.

K. J.

1 komment

Címkék: jobbik nacionalizmus radikalizmus liberális demokrácia kormányképesség


A bejegyzés trackback címe:

https://iranytuintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr355067378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gnoldaeh 2013.02.27. 19:45:20

Mikor lesz legközelebb nyilvános közvéleménykutatási eredmény? továbbra is csak félévente lesz? A választások közeledtével nem fognak sűrűsödni a mérések? Vagy nincs rá kapacitás?
süti beállítások módosítása